Re: LAOMEDON — Cargo — The Blue Funnel Line (Alfred Holt & Co).
Publié : mar. déc. 13, 2011 4:09 pm
Bonjour à tous,
Laomedon — Cargo — The Blue Funnel Line (Alfred Holt & Co). — China Mutual Steam Navigation Co. Ltd.
« LAOMEDON (1) was built in 1912 by Workman Clark at Belfast with a tonnage of 6693grt, a length of 443ft, a beam of 52ft 9in and a service speed of 11 knots. Sister of the Perseus she was built for the China Mutual Steam Navigation Co. During the First World War she was variously use by the governments of India, Portugal, France, Serbia and Russia as well as carrying frozen meat and trooping in the Mediterranean. On 2nd April 1916 she was forced to use her stern gun to fight off a U-boat attack in the Mediterranean. On 22nd December 1949 she was sold to BISCO and broken up at the yard of Shipbreaking Industries Ltd at Faslane. »
Sources : —> The Red Duster ~ The Merchant Navy Association —> http://www.red-duster.co.uk/BLUEFUN11.htm
—> The Ship List —> http://www.theshipslist.com/ships/lines/bluefunnel.html
■ Historique.
— 20 novembre 1916 : Venant de Marseille, débarque à Salonique 12 avions Farman F. 40. destinés au Parc aéronautique de Salonique, dont huit dotés d’un moteur De Dion 130 H.P. et quatre d’un moteur Renault 130 H.P. Embarque le même jour à destination de Marseille dix moteurs d’avion inutilisables.
● Journal des marches et opérations du Parc aéronautique de Salonique – 15 juin / 1er déc. 1916 – : Service historique de la Défense, S.G.A. « Mémoire des hommes », Cote 26 N 95/4, p. num. 54.
« 20 novembre [1916]. ― Le Parc reçoit venant de France par le vapeur Laomédon 12 appareils F.40, dont 8 avec moteurs De Dion 130 H.P. et 4 avec moteurs Renault 130 H.P.
Dix moteurs inutilisables sont embarqués sur le même bateau pour être récupérés en France. »
________________________
Bien amicalement à vous,
Daniel.